Krok IV – Stanovení kritérií hodnocení uchazeče o kvalifikaci
Kritéria kvality, výstupy
Pro každou kompetenci je třeba stanovit kritéria jejího hodnocení, podle nichž se pozná, jestli ji uchazeč má nebo ne.
- Kritéria hodnocení - jádro hodnoticího standardu - vaše hlavní práce.
 - Kritéria hodnocení musí být konkrétní, aby bylo jasné, co přesně musí zkoušený splnit.
 - Kritéria hodnocení musí být proveditelná, aby je bylo možné u zkoušky ověřovat.
 - Kritéria hodnocení musí být jednoznačná,
	
- aby nedovolovala více možných výkladů
 - aby neumožňovala výraznější rozdíly v nárocích na zkoušené.
 
 - Kritéria hodnocení musí být srozumitelná - pro zkoušejícího i pro zkoušeného.
 
Ukázky výstupů z profesní kvalifikace:
Ukázka výstupu z profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání
- Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí
 
- Navrhnout vzdělávací cíle
 - Přiřadit k vybraným vzdělávacím cílům relevantní kompetence
 - Rozepsat vybrané kompetence do vzdělávacích témat – učebního plánu
 
- Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky
 
- Rozepsat vybranou část učebního plánu do minutového scénáře
 - Určit optimální formu vzdělávání, odpovídající cílům a požadovaným kompetencím
 - Přiřadit jednotlivým částem scénáře metody vzdělávání
 - Přiřadit jednotlivým částem scénáře relevantní didaktické pomůcky, informační zdroje a další případné materiálně-technické zázemí
 
- Vstupní hodnocení kompetencí a účastníků vzdělávacího programu
 - Prezentace učiva s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek
 - Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou
 - Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu
 - Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
 
Ukázka výstupu z profesní kvalifikace Sklář pro duté sklo
- Orientace v normách a v technických a výtvarných podkladech pro výrobu a zpracování skla
 
- Popsat technologii výroby a zpracování dutého, lisovaného a technického skla
 - Provést rozbor parametrů uvedených na předloženém výkresu
 - Rozhodnout podle výkresu o technologickém postupu tvarování
 - Posoudit výkresy pro zušlechťovací provozy a rozhodnout, zda u referenčního vzorku kvalita odpovídá dané technologii zušlechťování, určit vady u výrobku
 - Zjistit, zda referenční vzorek odpovídá parametrům daných technickým výkresem
 - Rozlišit u výrobku operace prvotní rafinace, vysvětlit pojem prvotní rafinace
 
- Volba postupu práce a technologických podmínek při výrobě dutého skla
 - Posuzování kvality surovin a vytvářeného výrobku při výrobě dutého skla
 - Foukání výrobků ze skloviny z volné ruky
 - Foukání výrobků ze skloviny do forem
 - Roztáčení, lepení výrobků a protahování tvaru ze skloviny
 - Ošetřování, údržba a obsluha zařízení a pomůcek pro výrobu dutého skla