Krok IV. Stanovení kritérií hodnocení uchazeče o kvalifikaci

Kritéria kvality, výstupy

 
Guide
Zkontrolujte si své výstupy po kroku IV. Nabízíme kritéria kvality a také ukázky výstupů.

Kritéria kvality

Pro každou kompetenci je třeba stanovit kritéria jejího hodnocení, podle čeho se pozná, jestli ji uchazeč má nebo ne.

  • Kritéria hodnocení - jádro hodnotícího standardu - vaše hlavní práce
  • Kritéria hodnocení musí být konkrétní, aby bylo jasné, co přesně musí zkoušený splnit
  • Kritéria hodnocení musí být proveditelná, aby je bylo možné u zkoušky ověřovat
  • Kritéria hodnocení musí být jednoznačná,
    • aby nedovolovala více možných výkladů
    • aby neumožňovala výraznější rozdíly v nárocích na zkoušené
  • Kritéria hodnocení musí být srozumitelná - pro zkoušejícího i pro zkoušeného

Ukázky výstupů z profesní kvalifikace:

Ukázka výstupu z profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání
  • Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí
    1. Navrhnout vzdělávací cíle
    2. Přiřadit k vybraným vzdělávacím cílům relevantní kompetence
    3. Rozepsat vybrané kompetence do vzdělávacích témat – učebního plánu
  • Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky
    1. Rozepsat vybranou část učebního plánu do minutového scénáře
    2. Určit optimální formu vzdělávání, odpovídající cílům a požadovaným kompetencím
    3. Přiřadit jednotlivým částem scénáře metody vzdělávání
    4. Přiřadit jednotlivým částem scénáře relevantní didaktické pomůcky, informační zdroje a další případné materiálně-technické zázemí
  • Vstupní hodnocení kompetencí a účastníků vzdělávacího programu
  • Prezentace učiva s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek
  • Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou
  • Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu
  • Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
Ukázka výstupu z profesní kvalifikace Sklář pro duté sklo
  • Orientace v normách a v technických a výtvarných podkladech pro výrobu a zpracování skla
    1. Popsat technologii výroby a zpracování dutého, lisovaného a technického skla
    2. Provést rozbor parametrů uvedených na předloženém výkresu
    3. Rozhodnout podle výkresu o technologickém postupu tvarování
    4. Posoudit výkresy pro zušlechťovací provozy a rozhodnout, zda u referenčního vzorku kvalita odpovídá dané technologii zušlechťování, určit vady u výrobku
    5. Zjistit, zda referenční vzorek odpovídá parametrům daných technickým výkresem
    6. Rozlišit u výrobku operace prvotní rafinace, vysvětlit pojem prvotní rafinace
  • Volba postupu práce a technologických podmínek při výrobě dutého skla
  • Posuzování kvality surovin a vytvářeného výrobku při výrobě dutého skla
  • Foukání výrobků ze skloviny z volné ruky
  • Foukání výrobků ze skloviny do forem
  • Roztáčení, lepení výrobků a protahování tvaru ze skloviny
  • Ošetřování, údržba a obsluha zařízení a pomůcek pro výrobu dutého skla