Krok IV. Stanovení kritérií hodnocení uchazeče o kvalifikaci
Kritéria kvality, výstupy
Zkontrolujte si své výstupy po kroku IV. Nabízíme kritéria kvality a také ukázky výstupů.
Kritéria kvality
Pro každou kompetenci je třeba stanovit kritéria jejího hodnocení, podle čeho se pozná, jestli ji uchazeč má nebo ne.
- Kritéria hodnocení - jádro hodnotícího standardu - vaše hlavní práce
- Kritéria hodnocení musí být konkrétní, aby bylo jasné, co přesně musí zkoušený splnit
- Kritéria hodnocení musí být proveditelná, aby je bylo možné u zkoušky ověřovat
- Kritéria hodnocení musí být jednoznačná,
- aby nedovolovala více možných výkladů
- aby neumožňovala výraznější rozdíly v nárocích na zkoušené
- Kritéria hodnocení musí být srozumitelná - pro zkoušejícího i pro zkoušeného
Ukázky výstupů z profesní kvalifikace:
Ukázka výstupu z profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání
- Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí
- Navrhnout vzdělávací cíle
- Přiřadit k vybraným vzdělávacím cílům relevantní kompetence
- Rozepsat vybrané kompetence do vzdělávacích témat – učebního plánu
- Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky
- Rozepsat vybranou část učebního plánu do minutového scénáře
- Určit optimální formu vzdělávání, odpovídající cílům a požadovaným kompetencím
- Přiřadit jednotlivým částem scénáře metody vzdělávání
- Přiřadit jednotlivým částem scénáře relevantní didaktické pomůcky, informační zdroje a další případné materiálně-technické zázemí
- Vstupní hodnocení kompetencí a účastníků vzdělávacího programu
- Prezentace učiva s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek
- Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou
- Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu
- Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
Ukázka výstupu z profesní kvalifikace Sklář pro duté sklo
- Orientace v normách a v technických a výtvarných podkladech pro výrobu a zpracování skla
- Popsat technologii výroby a zpracování dutého, lisovaného a technického skla
- Provést rozbor parametrů uvedených na předloženém výkresu
- Rozhodnout podle výkresu o technologickém postupu tvarování
- Posoudit výkresy pro zušlechťovací provozy a rozhodnout, zda u referenčního vzorku kvalita odpovídá dané technologii zušlechťování, určit vady u výrobku
- Zjistit, zda referenční vzorek odpovídá parametrům daných technickým výkresem
- Rozlišit u výrobku operace prvotní rafinace, vysvětlit pojem prvotní rafinace
- Volba postupu práce a technologických podmínek při výrobě dutého skla
- Posuzování kvality surovin a vytvářeného výrobku při výrobě dutého skla
- Foukání výrobků ze skloviny z volné ruky
- Foukání výrobků ze skloviny do forem
- Roztáčení, lepení výrobků a protahování tvaru ze skloviny
- Ošetřování, údržba a obsluha zařízení a pomůcek pro výrobu dutého skla